ORGANIC ритейл під час війни: стан та перспективи

ORGANIC ритейл під час війни: стан та перспективи

Інтерв'ю з Натур Бутік від agroelita.info

Органічний ритейл: реальний стан та перспективи розвитку під час війни

Органічний сектор в Україні почав активно розвиватись на початку 2000-х років, вже тоді Україну почали вважати одним із важливих постачальників органічної продукції на ринок ЄС, а асортимент органічної продукції українського виробництва зростав з кожним роком. Згідно з останніми даними частка органічних продуктів на вітчизняному ринку становила менше ніж 1% (7850 тонн, тобто трохи більше 25 млн. доларів США) від загального обсягу продажів продовольчих товарів у сучасних роздрібних каналах. Основними каналами збуту органічних продуктів в Україні є супермаркети, спеціалізовані магазини та онлайн продажі.

За результатами 2020 року внутрішній органічний ринок України сягнув позначки 25,1 млн доларів США. Мова йде тільки про органічні продукти харчування власного виробництва без врахування імпортованої продукції. На першому місці за рівнем споживання вже не перший рік впевнено тримається молочна продукція. Вона складає майже 65% усього обсягу споживання органічної продукції. Найбільший попит на молоко та вершкове масло. Друге місце за рівнем споживання (18%) посідають круп’яні та зернові вироби, борошно  насіння. Найбільший попит у цій категорії на пластівці та крупи. У 2020 році суттєво зросло споживання органічних яєць та олійних виробів. Натомість зменшилось споживання овочів та фруктів, консервованих продуктів та морозива.

З 24 лютого 2022 року, від початку широкомасштабного вторгнення росії на територію України, органічний сектор України потерпає від російської агресії. Значна частина земель, що зайняті під органічне виробництво, опинилась у місцях ведення бойових дій та під окупацією, пошкоджені виробничо-збутові ланцюги органічної продукції, а попит на органічну продукцію значно зменшився. Незважаючи на усі складнощі, учасники органічного ринку продовжують працювати – багато органічних виробників повернулися до польових робіт та продовжують постачати свою органічну продукцію споживачам різними шляхами, зокрема завдяки продажам у спеціалізованих магазинах органічної продукції, таких як «Натур Бутік».

Органічний ритейл: реальний стан та перспективи розвитку під час війни

Нам вдалося поспілкуватися із Вікторією Ле Хак, директоркою магазинів органічної продукції «Натур Бутік», які працюють на органічному ринку України ще з 2008 року.

– Будь ласка, розкажіть про ваш сімейний бізнес в органічному секторі України, яким він був до війни.

– Магазини «Натур Бутік» – це перші в Україні магазини органічних продуктів, перший з яких відкрився ще у 2008 році. На піку, орієнтовно у 2012-2013 році, у нас було 8 магазинів: 1 онлайн та 7 офлайн. Поступово в останні роки ми коригували нашу роботу та у 2021 році залишили один флагманський магазин на Подолі та два магазини у складі еко-садиби «Мезон Бланш». «Мезон бланш» – це екологічний готель сертифікований за міжнародною програмою «Green Key», а також ресторан, де готують страви з використанням органічних продуктів, та магазин «Натур Бутік». У нас є три готелі, перший з яких працює з 2011 року. Два готелі знаходиться у передмісті Києва, один у селі Березівка, другий в селі Митниця, третій знаходиться у центрі Києва.

– Як війна та загальні обставини змінили повсякденну роботу ваших магазину та еко-садиб? Чи магазин та всі еко-садиби функціонують?

– «Мезон Бланш» у селі Березівка був заснований 14 лютого 2011 року і був зруйнований снарядом окупантів та повністю згорів 28 лютого 2022 року. Другий готель у селі Митниця наразі намагається працювати, але вже без ресторану та магазину. Готель у Києві ми плануємо відкрити протягом цього тижня у тестовому режимі, щоб побачити як усе піде. Сьогодні у нас працює два магазини: один онлайн https://natur-boutique.ua/ та офлайн магазин на Подолі. Ми суттєво скоротили робочий день у зв’язку з війною. Перші два-три тижні офлайн магазин не працював, потім поступово відновив роботу онлайн магазин. Ми робили перші відправки органічної продукції, а потім на декілька годин відкривали офлайн магазин. Наразі режим роботи скоротився, і працюємо з 9:00 до 18:00. Робочі процеси повністю змінені згідно з ситуацією в країні. Ми намагаємося підлаштуватися та залишатися у робочому настрої.

Органічний ритейл: реальний стан та перспективи розвитку під час війни

– Поділіться досвідом роботи під час війни. Чи довелося вам змінити звичні для вас робочі процеси? Чи весь персонал досі працює в Україні, чи дехто виїхав закордон? Чи ви спроможні виплачувати зарплату своїм працівникам?

– Частина наших співробітників так і залишилася у своїх домівках та переживають війну вдома. Лише завдяки ним ми почали процес відновлення роботи. Саме вони виходили на зміни в магазин, змінювали одне одного, робили відправки продукції та були присутні на складі. Тому ми змогли відновити роботу. Інша частина співробітників виїхали в гостру фазу, але повернулися, коли трішки стабілізувалася ситуація у Києві та області. Є декілька співробітників, які були змушені покинути Україну, але  вони мають повернутися, проте дехто уже планує продовжувати життя за кордоном. Майже всі чоловіки з нашої компанії пішли захищати Україну, хто в тероборону, хто в Збройні сили України. У зв’язку з війною ми не можемо повноцінно працювати, а, отже, не можемо платити заробітну плату в повному обсязі, як це було до війни. Тому що у нас держава не допомагає з цим. З приводу органічної продукції, то вона є в наявності. Зелень та овочі також є, щотижня отримуємо поставки.

– Де розташовані ваш магазин органічної продукції та еко-садиби? На скільки область, де вони знаходяться, постраждала від війни? Чи постраждали ваші магазини органічної продукції та еко-садиби? 

– Березівка знаходиться вздовж Житомирської траси і дуже сильно постраждала від бойових дій. Наша садиба знаходилася в гарячій точці і повністю згоріла. Нещодавно ми робили аналіз, чи можна її відновити, і це буде дуже складно. Якщо перший поверх ще можливо відновити, то другий поверх уже навряд чи.

Органічний ритейл: реальний стан та перспективи розвитку під час війни

Органічний ритейл: реальний стан та перспективи розвитку під час війни

– Як і чи змінився попит серед ваших покупців органічної продукції?

– Дуже багато наших клієнтів виїхали закордон. Для органічних продуктів це категорія клієнтів, які мають певний дохід та певне розуміння щодо купівлі органічної продукції. Відповідно попит на органічну продукцію зараз нижчий, більш стабільний попит на продукти першої необхідності. До прикладу, це фітоприпарати для оздоровлення печінки, опорно-рухового апарату. Окрім того, і фарби для волосся, адже жінки хочуть користуватися натуральним продуктом і звикли до наших фарб, а не фарбуватися – це не варіант.

Загалом, органічні виробники продовжують працювати. Зараз ми продаємо залишки в магазині. Проте, робимо замовлення більш актуальних позицій на які є попит, зелень, крупи.

Як підтримати садибу Мезон Бланш?

Ми подали з юристом заяву на відшкодження.

Проте наразі сподіваємося тільки на себе і небайдужих людей.

Будемо вдячні за фінансову допомогу.

Ціль на 2022: очистити від завалів, накрити від дощу і снігу, щоб запобігти руйнуванню і у 2023 відновити перший поверх.

Для цього потрібно орієнтовно 10 тис. долларів.

Підтримати фінансово:

Номер карти: 5358380882226585 Ле Хак А.Т.

Pay Pal: anastasia.lekhak@gmail.com

Забронювати через сайт www.maison-blanche.com.ua проживання у Садибі Мезон Бланш Березівка, далі ми спишемо через термінал і цю суму направимо на відновлення.

Будь-яка підтримка, будь-яка сума має значення.

Довідково: Стартувала грантова програма «Підтримка органічного сектору в Україні», ініційована об’єднанням «Органічна Ініціатива», мета якої – підтримка виробників органічних продуктів, збереження та посилення спроможності органічного сектору України у середньо- та довгостроковій перспективі.

На першому етапі грантова підтримка буде надаватись мікро, малим та середнім підприємствам та малим виробникам, площі яких розташовані на території Житомирської, Київської, Чернігівської, Харківської та Сумської областей, що були окуповані протягом перших місяців вторгнення, або території інших областей, які постраждали від активних бойових дій.

Грантову програму ініційовано об’єднанням «Органічна Ініціатива», до складу якого входять ключові учасники органічного сектору України. Органічна Ініціатива об’єднала зусилля та ресурси однодумців і розпочала свою діяльність у квітні 2020 року; вона має на меті сприяння розвитку органічного ринку та зростанню торгівлі українською органічною продукцією на внутрішньому і зовнішньому ринках.

Більше про грантову підтримку: https://www.dossier.org.ua/projects/organic-sector-support/

Інтерв’ю із оператором органічного ринку України організовано об’єднанням «Органічна Ініціатива» в рамках підтримки швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України» (QFTP), що фінансується Швейцарією та впроваджується Дослідним інститутом органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) у партнерстві із SAFOSO AG (Швейцарія).

 

 

Актуальні товари
ЧОРНИЙ ЧАЙ органічний Natur Boutique, 20 фільтр-пакетів
ЗЕЛЕНИЙ ЧАЙ З ІМБИРЕМ органічний Natur Boutique, 20 фільтр-пакетів
ЗЕЛЕНИЙ ЧАЙ З КОРИЦЕЮ Natur Boutique, 20 фільтр-пакетів
ЗЕЛЕНИЙ ЧАЙ З ЖАСМИНОМ органічний Natur Boutique, 20 фільтр-пакетів
ЗЕЛЕНЫЙ ЧАЙ С ЛЕМОНГРАССОМ органический Natur Boutique, 20 фильтр-пакетов
ЗЕЛЕНЫЙ ЧАЙ органический Natur Boutique, 50 г